Een vast contactpersoon
Je hebt een vast contactpersoon. Die weet precies hoe het er allemaal bij jou aan toe gaat. Als er iets is, of als je iets wilt, bel je haar of stuur je haar een mail. Als ze een keer niet op kantoor is neemt iemand anders het van haar over.
Je kan beter bellen dan mailen. Aan de telefoon kan jij beter uitleggen wat je precies bedoelt. Als we mailen gaat het soms een beetje heen en weer. En dat kost allemaal extra tijd.
Zakgeld en leefgeld
In je budgetplan staat hoeveel geld je voor jezelf kan uitgeven. Bijvoorbeeld om naar de bioscoop te gaan of een kadootje voor iemand te kopen. Dit geld storten we op een vaste dag op je zakgeldrekening. Meestal doen we dat één keer in de week, maar soms maken we daar andere afspraken met je over. Als je zelf geen bankpas hebt, krijg je je geld van de begeleiding. Ook je kleedgeld storten we op je zakgeldrekening.
Een abonnement
Als je een abonnement wilt afsluiten of veranderen, bijvoorbeeld voor je telefoon of voor je TV of internet, dan doen wij dat samen. Je vertelt aan je contactpersoon wat je wilt. Zij kijkt dan of je daar genoeg geld voor hebt en of het een verstandig idee is. Zo ja, dan regelt zij het.
Extra geld of extra kosten
Wil je iets extra’s kopen? Is er iets stuk en moet je het laten maken? Bel of mail je contactpersoon. Als zij het ermee eens is, maakt ze het bedrag snel aan je over. Alles dat vóór vier uur ’s middags wordt afgesproken, staat de volgende dag al op je zakgeldrekening. Als je meer dan 150 euro uitgeeft, willen we graag dat je de rekening naar ons stuurt.
Vaste lasten en spaargeld
Er zijn rekeningen die iedere maand komen. Bijvoorbeeld voor je ziektekosten, de huur, voor energie, de telefoon en de TV. Deze betaal je niet zelf. Dat doen wij voor je. Wij hebben afgesproken dat de rekeningen direct naar ons toekomen. En als er wel eentje naar jou wordt gestuurd, dan stuur je die gewoon naar ons door.
Een overzicht van je vaste lasten en je vaste inkomen staat in je budgetplan.
Is er iets met je bankrekening of je pas?
Als je vragen over bankzaken hebt bel of mail je met je contactpersoon. Ook als je pinpas bijvoorbeeld gestolen of zoek is. Of geblokkeerd of beschadigd. Zo hebben we dat met de Rabobank afgesproken. Het geld dat op je rekeningen staat is van jou. Wij zorgen er alleen maar voor. Je kan iedere dag vragen hoeveel erop staat. Dat vertellen wij je dan. Of we sturen je er een mailtje van.
Spaargeld
Het geld dat je in een maand (nog) niet nodig hebt, laten we gewoon even op je beheerrekening staan. Als het bedrag op je beheerrekening te hoog is zetten we dat op je spaarrekening.
Het geld op je spaarrekening geven we niet zomaar uit. Dit geld is bedoeld voor grote uitgaven. Dan kunnen verschillende zaken zijn, een verhuizing, een wasmachine die kapot gaat, een hele dure vakantie. We moeten vaak heel lang sparen voor er genoeg geld op je spaarrekening staat om dit soort grote aankopen te doen. En als iets duurder is dan € 1500,- moeten wij eerst de rechter om toestemming vragen voor die aankoop.
Om grote onverwachte uitgaven te kunnen doen is het verstandig dat er minimaal € 5000,- gespaard is. Als je heel weinig per maand overhoudt is dat niet gemakkelijk. Vandaar dat we eerst goed nadenken voor we je spaargeld gaan uitgeven.
Uitkeringen, toeslagen en zo
Wij regelen alle dingen voor je uitkering, de zorgtoeslag en je huurtoeslag. Maar ook voor je verzekeringen of je belastingen. We hebben aan alle organisaties gevraagd om hun post naar ons te sturen. Krijg je toch nog een brief, stuur hem gewoon naar je contactpersoon. Zij kijkt er dan naar.