Veel gestelde vragen

Hoe snel is mijn geld overgemaakt?

Als je contactpersoon het eens is met de uitgave, maakt ze het bedrag snel aan je over. Alles dat vóór vier uur ’s middags wordt afgesproken, staat de volgende dag al op je rekening. Alles dat na vier uur wordt afgesproken, staat niet de volgende dag, maar de dag daarna op je rekening. Het gaat dan wel om de dagen dat de bank open is. In het weekend wordt niet gewerkt. Dus als je iets op vrijdag afspreekt, dan staat het pas maandag op je rekening.

Hoeveel geld heb ik op mijn rekening?

Je kan iedere dag vragen hoeveel geld er op je rekeningen staat. Het maakt niet uit of het om je Zakgeldrekening, je Beheerrekening of je Spaarrekening gaat. Wij vertellen aan de telefoon hoeveel erop staat. Of we sturen je er een mailtje over. We vertellen dit alleen maar aan jou. We mogen het niet aan iemand anders vertellen. Soms is het handig als je begeleider ook weet hoeveel geld je op je rekeningen hebt. Je mag zelf weten of je het aan je begeleider vertelt.

Mijn pinpas doet het niet meer. Wat nu?

Als je drie keer een verkeerde pincode hebt ingetoetst blokkeert je pinpas. Dan doet ie het niet meer. Als dat gebeurt of als je pinpas kapot is bel of mail je je contactpersoon. Zij regelt het dan met de Rabobank. Die zorgen ervoor dat je pinpas het weer gaat doen, met dezelfde pincode. Je krijgt van je contactpersoon een berichtje als alles weer geregeld is. Als je pas stuk is, vraagt je contactpersoon een nieuwe aan de bank. Dat duurt wel een week. Je krijgt dan ook een andere pincode.

Mijn pinpas is kwijt of gestolen. Wat nu?

Als je pinpas kwijt is dan kan iemand hem gestolen hebben. Maar je kan hem natuurlijk ook gewoon verloren zijn. Als dat gebeurt bel of mail je meteen je contactpersoon. Daar moet je niet mee wachten. Ook vertel je het aan je begeleider. Je contactpersoon van Mijn Geld en Zo regelt het verder met de Rabobank. Die zorgen ervoor dat niemand meer geld van je rekening kan opnemen. Je rekening wordt eventjes geblokkeerd. Je contactpersoon vraagt een nieuwe pas aan de bank. Dat duurt wel een week. Je krijgt dan ook een andere pincode.
Het kan zijn dat je ook aan de politie moet vertellen dat je pas gestolen of kwijt is. Dat moet je even overleggen met je contactpersoon.

Hoe vraag ik een abonnement aan?

Als je een abonnement wilt afsluiten, bijvoorbeeld voor je telefoon of voor je TV of internet, dan kijken we er samen naar. Je vertelt aan je contactpersoon wat je wilt. Zij gaat na of je daar genoeg geld voor hebt en of het een verstandig idee is. Zo ja, dan kan je je abonnement regelen. Dat doe je zelf. Als we je ermee moeten helpen, dan moet je dat even laten weten.

Hoe verander ik mijn abonnement?

Als je een abonnement wilt veranderen, bijvoorbeeld voor je telefoon of voor je TV of internet, dan kijken we er samen naar. Je vertelt aan je contactpersoon wat je wilt. Zij gaat na of je daar genoeg geld voor hebt en of het een verstandig idee is. Zo ja, dan kan je je abonnement aanpassen. Dat doe je zelf. Als we je ermee moeten helpen, dan moet je dat even laten weten.

Wanneer krijg ik mijn kleedgeld?

In het budgetplan staat hoeveel kleedgeld je per maand krijgt. Als je kleren wilt kopen, geef je dit door aan je contactpersoon. Zij stort dan je kleedgeld op je zakgeldrekening. Als je zelf een pas hebt kan je dan kleren kopen. Heb je geen pas, dan vraag je aan de begeleiding om je kleedgeld. Je moet ook met hen bespreken of er iemand met je meegaat om kleren te kopen.

Hoe krijg ik extra geld om iets te kopen?

Als je iets extra’s wilt kopen en je niet genoeg geld op je zakgeldrekening hebt, dan kan je dit vragen aan je contactpersoon. Je belt haar of stuurt haar een mailtje. Zo werkt het ook als er iets stuk is en je het moet laten maken. Als je contactpersoon het eens is met de uitgave, maakt ze het bedrag snel aan je over. Als je meer dan 150 euro uitgeeft, willen we er wel graag het bonnetje van hebben.

Ik wil op vakantie. Hoe regel ik dat?

Als je op vakantie wilt gaan bespreken we dit samen. Vraag het aan je contactpersoon. Je belt haar of stuurt haar een mailtje. Pas als ze zegt dat het goed is boek je je vakantie. Ze wil van tevoren precies weten wat het kost. Is het meer dan 1.500 euro, dan moet de rechter dit goedvinden. Het reisbureau of het bedrijf waar je je vakantie boekt mag de rekening naar Mijn Geld en Zo sturen. Wij zorgen er dan voor dat de rekening betaald wordt.

Ik wil gaan verhuizen. Wat moet ik doen?

Als je wilt verhuizen kijken we eerst hoeveel huur je gaat betalen in je nieuwe huis. Dat is voor ons belangrijk om je verhuizing goed te keuren. Het gaat dus niet alleen maar om de kosten van het verhuizen. Die willen we later ook van je weten. Samen met de kosten van het opknappen en het inrichten van je nieuwe huis en van je nieuwe meubels. Kost je verhuizing en alles wat daarbij komt kijken meer dan 1.500 euro, dan moet de rechter dit goedvinden. De rekeningen mogen allemaal naar Mijn Geld en Zo. Wij zorgen ervoor dat ze betaald worden. Voor het regelen van je verhuizing vragen wij ook geld, omdat het ons veel extra tijd kost. Dit betalen we van je beheerrekening.

Wie is mijn contactpersoon?

Je hebt bij ons een vast contactpersoon. Wie dat is hebben we je verteld toen je bij ons kwam. Als je niet meer weet hoe ze heet, bel je ons even of stuur je ons een mailtje. Kijk maar even bij Contact. Het kan zijn dat je vaste contactpersoon er net een dagje niet is. Dan neemt iemand anders het van haar over. Altijd dezelfde, je spreekt dus altijd je eigen contactpersoon óf haar vaste vervanger.

Hoe bereik ik mijn contactpersoon?

Je kan bellen of mailen. Wat haar nummer en haar mailadres is hebben we je verteld toen je bij ons kwam. Als je niet meer weet hoe ze heet, bel je ons even of stuur je ons een mailtje. We hebben het liefst dat je ons belt. Aan de telefoon vragen we het meteen als iets niet helemaal duidelijk is. En kan jij uitleggen wat je precies bedoelt. Als we mailen gaat het soms een beetje heen en weer. En dat kost allemaal extra tijd.

Hoe zit het met mijn budgetplan?

In je budgetplan staat precies hoeveel geld je per maand krijgt en hoeveel geld je per maand uitgeeft. Je contactpersoon heeft het naar je toegestuurd en met je besproken. Als je meer of minder zak- of leefgeld wilt, of meer of minder kleedgeld, dan bel je je contactpersoon. Samen kijken jullie dan of het kan. Als het kan passen we je budgetplan aan en krijg je een nieuwe. Het kan ook gebeuren dat je meer of minder moet betalen aan de rekeningen die je iedere maand krijgt. Dat het een ander bedrag is dan we dachten toen we met elkaar begonnen. Ook dan passen we je budgetplan aan. Dit kan alleen wel betekenen dat je minder zakgeld of leefgeld gaat krijgen. Dat overleggen we natuurlijk wel met je.

Hoe kan ik bij Mijn Geld en Zo onder bewind komen?

Als het je wel wat lijkt om bij ons te komen, dan geef je dit aan bij je begeleider en bij je vader, moeder, broer of zus die voor je zorgt. Daarna bel je ons of stuur je ons een mailtje. Kijk maar even bij Contact. Wij maken dan een afspraak om bij je langs te komen. Als we het dan samen zien zitten, vul je een formulier in en vragen we het de rechter of hij het goed vindt. Er komt best wel wat bij kijken, we hebben er op de website wat meer over verteld.

Hoe vraag ik informatiemateriaal aan?

Hoe kan ik een klacht over Mijn Geld en Zo indienen?

Het kan altijd zijn dat je het ergens niet mee eens bent of dat je een klacht hebt. We willen dat graag van je horen. Eerst bel of mail je je contactpersoon. Jullie proberen er dan samen met je uit te komen. Misschien komt ze dan even bij je langs. Als je wilt vraag je daar ook je begeleider bij, of iemand anders. Blijven de problemen, dan volgt een gesprek met de baas van Mijn Geld en Zo. Daar zit je contactpersoon ook bij. Is het dan nog niet opgelost, dan kan je een officiële klacht indienen. Het klachtenreglement staat op de website » .

 
Staat het antwoord er niet tussen?
Bel ons of stuur ons een berichtje »