Koos, die help je tot aan de kaartautomaat

‘Het is gelukt!’ Dinsdagmiddag kwart over drie komt het verlossende bericht uit Sneek. Koos heeft zijn abonnement van de NS opgezegd. Met de NS-kaartautomaat op het station. Hij heeft er een foto van gemaakt. Bianca had vooraf alle stappen met hem doorgenomen. Welke knoppen hij in moest drukken. Zo wist hij precies wat hij moest doen. Koos is opgelucht dat het gelukt is. Bianca is enorm trots op hem. En blij dat de financiële huishouding van Koos weer iets verder op orde is.

Een heel klein inkomen
“Voor Koos was het heel spannend om het abonnement op te zeggen.” Vertelt Bianca. Ze is als assistent bewindvoerder meestal degene die regeldingen uit handen neemt van de bewindvoerder van Mijn Geld en Zo. Soms trekt ze direct met een klant op. Bijvoorbeeld om een probleem op te lossen. “Koos is een jongeman met een licht verstandelijke beperking. Hij heeft een beschermde werkplek en een heel klein inkomen. Je moet hem helpen om te bezuinigen waar het maar kan.”

Honderd drempels overhelpen
“Zo makkelijk als het is om abonnementen af te sluiten, zo moeilijk wordt het je vaak gemaakt om ze weer op te zeggen. Zeker wanneer je een licht verstandelijke beperking hebt en je moeilijk kunt lezen.” Koos moest bijvoorbeeld het abonnement dat hij niet meer nodig had op de NS-Kaartautomaat opzeggen. “Daarvoor moet je op de automaat kiezen voor ’Product beëindigen’. Moet je ook maar net weten. Zo zijn er wel honderd drempels waar je mensen over moet helpen.” 

Stap voor stap problemen oplossen
“We hebben het opgelost door alle stappen door te nemen. Naar het station gaan. Automaat opzoeken. OV-chipkaart op de lezer.” Juist deze praktische problemen maken voor Bianca het werk als assistent bewindvoerder zo bijzonder. “Ik ben hiervoor commercieel adviseur voor particulieren geweest bij een bank. Daar leer je om servicegericht te werken. Als je dat vergelijkt met wat je hier bij Mijn Geld en Zo voor iemand als Koos kunt betekenen, besef je hoe belangrijk ons werk is.”

Kwetsbare mensen uit de schulden houden
“Het is heel dankbaar werk. Voor een deel gaat het ook om dingen achter de schermen regelen. Over een telefoonabonnement onderhandelen, bankrekening openen, nieuwe bankpas aanvragen of een kentekenbewijs regelen. Er is werkelijk geen dag hetzelfde. En natuurlijk ook op tijd bijzondere bijstand aanvragen. Of kwijtschelding van de belasting. Want ook dat helpt om mensen die geld moeilijk vinden uit de schulden te houden.”

Wil jij ook net als Bianca het verschil maken voor kwetsbare mensen? We zoeken nog een nieuwe assistent bewindvoerder. Neem voor meer informatie contact op met Marjan Oudshoorn (m.oudshoorn@mijngeldenzo.nl).