Aan de slag

Een vast contactpersoon

Je hebt een vast contactpersoon. Dat is iemand waar je altijd mee kunt overleggen. Die weet wie je bent en hoe het met je gaat. Je kunt bellen of mailen. Als je contactpersoon er niet spreek je met iemand anders die jou ook goed kent.

Zakgeld en leefgeld

In je budgetplan staat hoeveel geld je zelf kunt uitgeven. Aan de bioscoop bijvoorbeeld of een kadootje. Dit zakgeld zetten we iedere week op een vaste dag op je zakgeldrekening. Als je geen bankpas hebt, krijg je je geld van de begeleiding. Ook je kleedgeld zetten we op je zakgeldrekening.

Een abonnement

Als je een abonnement wilt afsluiten of veranderen, voor de telefoon, TV of internet, dan doen wij dat samen. Je vertelt ons dan wat je wilt. Dan kijken we of je daar genoeg geld voor hebt en of het een verstandig idee is. Zo ja, dan regelen we het.

Extra geld of extra kosten

Wil je iets extra’s kopen? Is er iets stuk en moet je het laten maken? Bel of mail je contactpersoon. Als zij het ermee eens is, maakt ze het bedrag snel aan je over. Alles dat vóór vier uur ’s middags wordt afgesproken, staat de volgende dag al op je zakgeldrekening. Als je meer dan 150 euro uitgeeft, willen we graag dat je de rekening naar ons stuurt.

Vaste lasten en spaargeld

Er zijn rekeningen die iedere maand komen. Bijvoorbeeld voor je ziektekosten, de huur, voor energie, de telefoon en de TV. Deze betaal je niet zelf. Dat doen wij voor je. Wij hebben afgesproken dat de rekeningen direct naar ons toekomen. En als er wel eentje naar jou wordt gestuurd, dan stuur je die gewoon naar ons door.
Een overzicht van je vaste lasten en je vaste inkomen staat in je budgetplan.

Is er iets met je bankrekening of je pas

Als je vragen over bankzaken hebt bel of mail je met je contactpersoon. Ook als je pinpas bijvoorbeeld gestolen of zoek is. Of geblokkeerd of beschadigd. Zo hebben we dat met de Rabobank afgesproken. Het geld dat op je rekeningen staat is van jou. Wij zorgen er alleen maar voor. Je kan iedere dag vragen hoeveel erop staat. Dat vertellen wij je dan. Of we sturen je er een mailtje van.

Spaargeld

Het geld dat je in een maand (nog) niet nodig hebt, laten we gewoon even op je beheerrekening staan. Als het bedrag op je beheerrekening te hoog is zetten we dat op je spaarrekening.

Het geld op je spaarrekening geven we niet zomaar uit. Dit geld is bedoeld voor grote uitgaven. Dan kunnen verschillende zaken zijn, een verhuizing, een wasmachine die kapot gaat, een hele dure vakantie. We moeten vaak heel lang sparen voor er genoeg geld op je spaarrekening staat om dit soort grote aankopen te doen. En als iets duurder is dan € 2000,- moeten wij eerst de rechter om toestemming vragen voor die aankoop.

Om grote onverwachte uitgaven te kunnen doen is het verstandig dat er minimaal € 5000,- gespaard is. Als je heel weinig per maand overhoudt is dat niet gemakkelijk. Vandaar dat we eerst goed nadenken voor we je spaargeld gaan uitgeven.

Uitkeringen, toeslagen en zo

Wij regelen alle dingen voor je uitkering, de zorgtoeslag en je huurtoeslag. Maar ook voor je verzekeringen of je belastingen. We hebben aan alle organisaties gevraagd om hun post naar ons te sturen. Krijg je toch nog een brief, stuur hem gewoon naar je contactpersoon. Zij kijkt er dan naar.